سفارش تبلیغ
صبا ویژن
در پرستش بی دانش، و دانش بی اندیشه و (قرآن) خواندن بی تدبّر، خیری نیست . [امام علی علیه السلام]
 
یادداشت ثابت - پنج شنبه 91 شهریور 3 , ساعت 5:37 عصر

بقاع متبرکه شهرستان ورامین

بقاع متبرکه شهرستان ورامین

  


بقعه متبرکه امامزاده ابراهیم (ع)


بقعه امامزاده ابراهیم (ع) واقع در غرب روستای سلمان آباد در 3 کیلومتری جنوب شرقی پیشوا قرار دارد و شامل بنای خشتی است .گفته می شود آن حضرت از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است .


 بقعه متبرکه امامزاده ابراهیم (ع)


آن حضرت از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است .بقعه ساده و کوچک آن بزرگوار به مساحت 35 متر مربع در روستای جمال آباد در شمال شرقی شهرستان ورامین واقع شده است.بنای مزبور دارای دو گنبد مخروطی است که بر فراز بقعه ساخته شده و دارای یک ورودی است .


بقعه متبرکه امامزاده ابراهیم (ع)


بقعه شریفه امامزاده ابراهیم (ع) که از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است و در روستای ولی آباد قرچک در شمال ورامین واقع شده و مشتمل بر بنای مربع شکل آجری و ساده به مساحت 100 متر مربع با یک ورودی کوچک است و گنبدی آجری و مدور به ارتفاع 4 متر دارد که پوشش آن سیمانی و فاقد هر گونه تزیین است .بنای مزبور در محوطه ای وسیع قرار دارد .قدمت اولیه بنا متعلق به دوره صفویه است و در سال 1361 ش مرمت شده است .فضای داخل حرم به مساحت 36 متر مربع ،گچکاری و رنگ آمیزی شده و کتیبه ای قرآنی دور تا دور نمای زیر گنبد به نگارش در آمده است .ضریح بقعه از جنس آلو مینیو م و به ابعاد 80/1*2*5/3 است .


بقعه متبرکه امامزادگان ابراهیم (ع) و بی بی(س)


بقعه متبرکه این امامزادگان بزرگوار در روستای قلعه خواجه در بخش مرکزی ورامین واقع شده و بنای آن خشتی و گلی با گنبدی مدور است که ارتفاع آن از ارتفاع بنا کمی بیشتر است و دارای یک ورودی است . حرم بقعه را دو مرقد جداگانه متعلق به دو امامزاده متبرک ساخته است . یک باب منزل مسکونی به مساحت 200 متر مربع ازجمله موقوفات بقعه مزبور محسوب می شود.


بقعه متبرکه امامزاده ابراهیم (ع)


وی از نوادگان امام جعفر صادق (ع) است .مرقد مطهر ایشان در روستای محمد آباد عربها در بخش جواد آباد ورامین ، در محوطه ای باز ،مشجر و باصفا واقع گردیده و مشتمل بر بنایی قدیمی از یادگارهای دوره صفویه با نمایی از آجر و سنگ به مساحت 109 متر مربع است .این بقعه دارای گنبدی پلکانی به ارتفاع 5/4 متر و شبستانی به مساحت 35 متر مربع باطاق ضربی است .حرم مطهر آن به مساحت 30 متر مربع نمایی سفید کاری دارد و دور تا دور زیر گنبد آن نورگیرهایی تعبیه شده است .بقعه مزبور که به ثبت میراث فرهنگی رسیده است دارای بناهایی همچون حسینیه و حمام نیز هست.


بقعه متبرکه امامزاده اسماعیل (ع)


یکی دیگر از بقاع متبرکه بخش مرکزی ورامین ، بقعه متبرکه امامزاده اسماعیل (ع) واقع در کهریزک بختیاری است .بنای آن به مساحت 240 متر مربع ،خشتی و آجری با گنبدی مدور به ارتفاع سه متر است که در صحنی با فضای سبز قرار دارد .فضای داخل حرم 30 متر مربع مساحت دارد و نمای آن گچ کاری شده است و ضریح چوبی بقعه به ابعاد 2*5/2*5/1 در میانه حرم همچون نگینی می درخشد .بقعه مزبور دارای امکانات رفاهی مناسبی جهت پذیرایی از زائرین محترم است .


بقعه متبرکه امامزادگان اسحاق و موسی(ع)


این بقعه متبرکه در خیابان شهید ابو القاسم اردستانی در روستای کهنک در بخش مرکزی ورامین واقع شده و مدفن دو امامزاده بزرگوار به نامهای اسحاق الاحنف از نوادگان امام جعفر صادق (ع)و موسی از نوادگان امام علی بن ابی طالب (ع) است .بناهای مزبور با دو سبک متفاوت احداث شده اند، یکی به صورت برجی هشت ضلعی با گنبدی مخروطی و دیگری به طرح چهار گوش ،دارای گنبدی مدور و آجری است .نمای خارجی هر دو بقعه فاقد تزیینات معماری است.حرم امامزاده اسحاق (ع) در سالهای اخیر مرمت گردیده و ارتفاع گنبد آن از داخل تا روی ضریح 10 متر است. ضریح قدیمی ،چوبی و مشبک این بقعه در سال 1377 با ضریحی از جنس آلو مینیوم تعویض شده است .شبستانی به مساحت 64 متر مربع به حرم امامزاده اسحاق (ع) متصل است و طرح احداث حسینیه ای به مساحت 100 متر مربع در ضلع شرقی آن اجرا و صحن بقعه تسطیح گردیده است .
مرقدهای مطهر شهدای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی در مجاورت بقعه بر فضای معنوی آن افزوده است .


بقعه متبرکه امامزاده بی بی زبیده (س)


یکی دیگر از بقاع متبرکه شهرستان ورامین امامزاده بی بی زبیده (س) واقع در انتهای خیابان آیت الله بهشتی زیبا شهر (مافی آباد) قرچک است که طرح توسعه بنا و مرمت و اجرای تزیینات آن با زیربنای 500 متر مربع زیر نظر اداره اوقاف و امور خیریه ورامین در سال 1381 آغاز گردیده است .
بنای اصلی بقعه که 700 سال قدمت دارد،در سال 1376 مرمت شده و دارای ایوانی است که بعدا یک رواق محقر به آن ملحق گردیده است . گنبد کوتاه بقعه با پوشش سبز فام ،با دهانه باز به ارتفاع 5/2 متر است.اطراف بقعه را قبرستان عمومی فرا گرفته است.داخل حرم گچ کاری و رنگ آمیزی شده و ضریح مطلا بسیار مجلل آن در سال 1374 احداث و نصب گردیده است .این امامزاده از نوادگان امام هفتم شیعیان ،امام موسی کاظم (ع) به شمار می رود.


بقعه متبرکه امامزاده بی بی زبیده (س)


در فاصله 3 کیلومتری شمال ورامین و در حد فاصل روستاهای داود آباد و سعد آباد و نز دیک بقعه امامزاده عبد الله (ع)،بقعه متبرکه امامزاده بی بی زبیده (س) از اولاد امام هفتم (ع) در محوطه ای وسیع و محصور قرار دارد .این بنا به مساحت حدود 100 متر مربع از خشت و گل ساخته شده و گنبد پلکانی و مدور آن از سطح زمین تا راس گنبد دارای پله است .این بنای دوره قاجاری در فهرست آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده است .


بقعه متبرکه امامزاده جعفر (ع)


بقعه متبرکه امامزاده جعفر (ع) در شش کیلومتری جنوب شرقی ورامین در شهر پیشوا قرار دارد. بنای مرتفع ومجلل این بقعه یادگاری از عهد صفویه است که با گنبدی از کاشیهای فیروزه ای و صحن وسیع بر فراز تپه ای مشرف بر شهر واقع شده است .آن حضرت از فرزندان امام موسی کاظم (ع) است و بر کتیبه در منبت کاری شده ضریح چوبی بقعه نام امامزاده ((جعفر حوازی)) فرزند امام هفتم (ع) نگاشته شده است .سیر تحول شکل گیری و ساخت مجموعه مذهبی آستان امامزاده جعفر (ع) به طور کلی در سه مرحله انجام گرفته است :
مرحله اول:شامل پلانی مربع شکل و مسقف با گنبد که در زمان شاه طهماسب صفوی ساخته شده و نیز محوطه باز مقابل آن ،که به عنوان محل تدفین اهالی شهر استفاده می شده است .
مرحله دوم :ایوانی است که در زمان فتحعلی شاه قاجار در ضلع شرقی بقعه به بنا ملحق گردیده است که کتیبه ایوان حکایت از آن می نماید.
مرحله سوم :مربوط به فعالیتهای عمرانی پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که در راستای طرحهای توسعه ای و جامع ،تعدادی از اماکن و بناهای پیرامون آستان مقدس خریداری و به مجموعه اضافه گردیده و یازده رواق پیرامون بنای اصلی در ضلع شرقی صحن،یک سر در رفیع با کاشیکاری و مناره های روی سر در ورودی جبهه شرقی و در طرفین آن ،دو طبقه ساختمان و کتابختانه ،دفتر امور اداری آستان مقدس ،مجموعه تجاری ،زائر سرا ،سرویسهای بهداشتی و غیره ساخته شده است .مجموعه بقعه مشتمل است بر درایگاه و سر در ورودی ،فضاهای تدارکاتی ،بهداشتی و کتابخانه ،میانسرا (صحن)،ایوان شرقی ،مسجد بقعه و حرم .ایوان غربی درمقابل درایگاه شرقی صحن قرار دارد و بنایی الحاقی که است که در زمان فتحعلی شاه قاجار در سال 1227 ق هنگام تعمیرات بنا به آن اضافه گردیده و دارای کتیبه ای به خط نستعلیق بر کاشی لاجوردی است.
گنبد بقعه که از آثار ارزشمند معماری مذهبی ایران به شمار می رود ،دارای 21 متر ارتفاع از سطح زمین و 5/9 متر قطر به شیوه دوپوش ساخته شده است .در قسمت خارجی دارای پوشش کاشیهای فیروزه ای با نقوش هندسی و کتیبه هایی به خط ثلث ،نستعلیق و کوفی بنایی است که سازمان ملی حفاظت آثار باستانی آن در سال 1354 از محل کمکهای سازمان اوقاف و امور خیریه مرمت و تعمیر نموده است. درب منبت حرم به نام شاه طهماسب و مورخ به سال 950 ه.ق است و اثر تاریخی و هنری مهمی به شمار می رود و دارای کتیبه است .کتیبه داخل حرم شامل نوشته هایی به خط ثلث است که در قسمت پایین آن شاه طهماسب صفوی و تاریخ 956 ق ثبت است .
این بنا در سال 1317 ش با شماره 319 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و در سال 1382 با نظارت کارشناسان میراث فرهنگی استان تهران مرمت و باز سازی شده است .


بقعه متبرکه امامزاده حسین رضا(ع):


از بناهای تاریخی ورامین ،بقعه امامزاده حسین رضا (ع) واقع در خیابان طالقانی ،خیابان حسین رضا (ع) است که ساختمان برج مانند آن آجری و هشت ضلعی با گنبدی کوتاه و مدور است که یک ورودی (ایوان)به آن افزوده شده است .بنا دارای گچ بری های زیبا و خطوط برجسته ای از آیات قرآنی است که قسمتهایی از آن از بین رفته و فقط گچ بری داخل حرم باقی مانده است .کاشیهای معرق باقی مانده بر روی محراب این بنا نیز به زمان مغوی باز می گردد .ضریح آلومینیومی بقعه به ابعاد 2*2*5/2 متر در سال 1369 نصب گردیده است .
ساختمان بقعه مزبور در سال 1379 جزو آثار تاریخی به ثبت رسیده است .


بقعه متبرکه امامزاده خواهر بی بی (س)


بقعه متبرکه بی بی (س) که به خواهر نیز مشهور است ،در جنوب روستای خاوه و در موقعیتی کویری قرار دارد .بنای این بقعه که قدمت آن به دوره قاجاریه باز می گردد شامل اتاقکی از خشت و گل به مساحت 40 متر مربع با گنبدی پلکانی و مخروطی شکل است که به مرور زمان فرسوده شده و نیاز به مرمت و باز سازی دارد . بقعه مزبور در  فهرست آثار تاریخی میراث فرهنگی به ثبت رسیده است .

 

بقعه متبرکه امامزادگان خلیل و ابراهیم (ع)


بقعه متبرکه امامزادگان خلیل و ابراهیم (ع) در روستای طارند _ بخش مرکزی ورامین با زیر بنای 150 متر مربع واقع گردیده است .نمای آن آجری (جدید) و گنبدی پلکانی غیر منظم به ارتفاع 5/3 متر دارد و دارای محوطه ای است وسیع (قبرستان)که زیارتگاه زوار و علاقه مندان به آستان فرزندان اهل بیت علیهم السلام است .سازه بنا از خشت و آجر تشکیل شده و ضریح بقعه ،چوبی و قدیمی است .


بقعه متبرکه امامزاده دوازده امام (ع)


در منطقه حفاظت شده و خالی از سکنه حومه روستای سیاه کوه ،بخش جواد آباد و ورامین ،در جنوب روستای شکر آباد ،بقعه متبرکه امازاده دوازده امام واقع شده است .ساختمان اصلی بقعه خشتی و گلی متعلق به دوره قاجار و گنبد قدیمی آن از سنگ ساخته شده است .کل بنا در فضایی به وسعت 1200 متر مربع واقع گردیده است .بنای مزور در سال 1374 مرمت شده و ضریح فلزی آن در سال 1379 نصب گردیده است .نام بقعه در فهرست بناهای تاریخی_فرهنگی سازمان میراث فرهنگی ثبت گردیده است .


بقعه متبرکه امامزاده زید ابوالحسن (ع)


امامزاده زید ابوالحسن ،فرزند سید علی کیاکی ،از اولاد امام زین العابدین (ع) است.بقعه ایشان در خیابان مسجد جامع خیابان قاضی طباطبایی شهرستان ورامین واقع شده است .آن حضرت در مناطق ورامین ،شهر ری و پیشوا،امام و مقتدای مردم بوده و فرزند ایشان به نام سید علی الهادی (ع) در روستای جواد آباد مدفون است .مقبره ساده و بدون صحن آن بزرگوار به مساحت 50 متر مربع در نزدیکی بقعه امامزاده عبد الله و در ضلع شرقی مسجد جامع ورامین واقع شده است. اسکلت خشت و گلی بنا دارای گنبدی پلکانی به ارتفاع 3 متر است .نای داخلی حرم گچ کاری شده و مرقد مطهر به ابعاد 70/1*5/2 متر در میان آن قرار دارد و فاقد ضریح است .


بقعه متبرکه امامزاده زین العابدین (ع)


این بقعه متبرکه در غرب روستای ((باغ خواص)) در 10 کیلومتری جنوب غربی ورامین و در فضایی مشجر و دلپذیر واقع گردیده است .این امامزاده از نوادگان امام موسی بن جعفر (ع) است.ساختمان مربع شکل بقعه با زیر بنای 200 متر مربع دارای گنبدی آجری و کلاهخودی شکل است و سایبانی دورادور بقعه تعبیه شده است .اصل بنای قعه متعلق به دوره قاجاریه است .در میان هر ضلع بنا یک طاقنما و در چهار گوشه آن ،چهار طاقنما دیده می شود .با تبدیل پلان چهار ضلعی به هشت  ضلعی گنبدی بر فراز بنا احداث شده که ارتفاع آن از کف حدود 9 متر است و زیر آن نقوش بسیارزیبایی گچ بری شده است .نمای زیر گنبد و پایه گنبد و همچنین دیوارهای داخل آن گچکاری شده است .مرقد امامزاده در میان حرم حدود یک متر بلند تر از کف قرار گرفته و بر روی آن یک ضریح چوبی و مشبک نصب گردیده است . نام این بقعه در فهرست بناهای تاریخی_فرهنگی میراث فرهنگی استان تهران به ثبت رسیده است .


بقعه متبرکه امامزاده سید حسین (ع)


بقعه مبارکه امامزاده سید حسین (ع) در روستای احمد آباد در هشت کیلومتری ورامین و در ناحیه ای خشک و کویری واقع گردیده است .بنای این بقعه در مساحتی حدود 900 متر مربع،از خشت وگل،با گنبدی پلکانی به ارتفاع 6 متر ساخته شده که برخی قسمتهای آن بر اثر مرور زمان فرسوده شده و نیاز به مرمت وباز سازی دارد .ایوان بقعه به مساحت 36 متر مربع است و دو پنجره در آن تعبیه شده و به وسیله یک ورودی به حرم منتهی می شود .ارتفاع گنبد از داخل حرم 9 متر و به وسیله تیرهای چوبی از طرفین نگه داشته شده است . ضریح بقعه چوبی و به ابعاد 20/22*2*5/2 متر است و مرقد امامزاده از درون آن به صورت سه کنج دیده می شود که اطراف آن با کاشیهای الوان پوشانیده شده است.


بقعه متبرکه امامزاده سکینه بانو(س)


این مقبره شریفه در محوطه پارکی باصفا در خیابان امامزاده سکینه بانو (س)(سمیه) در بافت مسکونی شهر ورامین قرا گرفته و ساختمان آن تاریخی ،با پلان مستطیل شکل و به صورت آجری با گنبدی خشت و گلی ،پلکانی مدور است که از پایین تا راس پله می خورد ،و از طریق ایوانی رفیع و بدون تزیینات بدان وارد می شوند .یک ساختمان مربع شکل محقر با گنبدی ضربی در مجاورت بقعه وجود دارد که گفته می شود آرامگاه فرزند امامزاده سکینه بانو (س) است .نمای ایوان و حرم گچکاری شده و کتیبه هایی در آنها مشاهده می شود .ارتفاع گنبد از داخل تا روی قبر حدود 13 متر است . محوطه بقعه که توسط شهرداری محل به پارک با صفایی مبدل شده با دیوارهای آجری (سه سانتی)محصور گردیده است .این بقعه با قدمت دوره صفویه در فهرست آثار تاریخی _فرهنگی میراث فرهنگی به ثبت رسیده و جزو بناهایی است و جزو بناهایی است که در سال 1382 مورد مرمت و باز سازی قرار گرفته است .


بقعه متبرکه امامزاده سید فتح الله (ع)


مقبره این امامزاده در شمال خیابان 15 خرداد ،جنب مسجد خاتم الانبیاء(ع) شهرستان ورامین قرار دارد . بنای نوساز این مقبره که قدمت اولیه آن به دوره صفویه باز می گردد زیربنایی به مساحت 400 متر مربع دارد.ایوان بقعه دارای چند طاقنماست که با نقوش اسلیمی کاشیکاری شده و کتیبه ای حاوی اشعار معروف محتشم کاشانی به خط نستعلیق سفید بر کاشی لاجوردی بر بالای آن نوشته شده است .ضریح فلزی بقعه در سال 1375 ش ساخته ونصب شده است .نام این بقعه در فهرست آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی آمده است .


بقعه متبرکه امامزاده سلیم (ع)


بقعه آن حضرت در روستای حصار حسن بیک و در میان بافت مسکونی روستا قراردارد و با مساحت 150 متر مربع در عرصه ای قریب به 400 متر مربع واقع گردیده است.این بقعه در سال 1359 توسط فرد خیری تعمیر گردیده است .


بقعه متبرکه امامزاده سلطان سید محمود (ع)


بقعه متبرکه امامزاده سلطان سید محمود (ع) در شمال روستای خاوه در جنوب شهرستان ورامین در میان صحن وسیعی واقع شده و دارای یک ایوان بزرگ آجری با قوس پنج و هفت است که دیواره های داخلی ایوان آن سفید کاری شده است .در مقابل ایوان ،اتاقکی به صورت سقاخانه احداث کرده اند .در میان حرم و بر روی مرقد مطهر ضریح چوبی مشبکی قرار دارد .این بقعه در فهرست بناهای تاریخی_فرهنگی میراث فرهنگی به ثبت رسیده است .


بقعه متبرکه شاهزاده حسین (ع)


در خیابان 15 خرداد ،در شمال شهر ورامین بنای دیگری از دوران مغول (قرن هفتم ) وجود دارد که متعلق به شاهزاده حسین (ع) از نوادگان امام موسی بن جعفر (ع) است.بنای آستانه به مساحت 300 متر مربع در دو طبقه احداث گردیده و اسکلت آن آجری و قسمتی از کاشیکاری معرق محراب آن باقی مانده است که از بقایای آثار هنری نفیس به شمار می رود.این بقعه در تاریخ 20 بهمن ماه 1318 ذیل شماره 339 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .


بقعه متبرکه امامزاده شاه ترک (ع)


نام آن حضرت علی ملقب به شاه ترک است و بقعه او در جنوب روستای تجره ،بخش جواد آباد در جنوب شهرستان ورامین واقع شده است.بنای بقعه که متشکل از دو قسمت اصلی و جانبی است،از خشت و گل ساخته شده و 100 متر مربع مساحت دارد و دارای دو گنبد بزرگ و کوچک است. گنبد بزرگ به صورت پلکانی و تقریبا مخروطی و گنبد کوچک ،مدور است .توسط یک ایوان که بخشی از اطراف آن فرو ریخته به قسمت حرم وارد می شوند .ضریح فلزی بقعه در سال 1379 ضمن تعمیراتی که در بقعه در سال 1379 ضمن تعمیراتی که در بقعه صورت گرفته ،نصب گردیده است .


بقعه متبرکه امامزادگان طاهر و مطهر (ع)


امامزادگان طاهر و مطهر (ع) از نوادگان امام موسی کاظم (ع) دارای بقعه و بار گاهی نو ساز و مجلل هستند که نمای آن آجری و دو گلدسته بر فراز سر در ورودی آن بر افراشته است .این بقعه در خیابان شهید زواره در جنوب شرقی شهرک خیر آباد ورامین واقع گردیده است .بقعه مزبور با مساحت 150 متر مربع از یادگارهای دوره صفوی و دارای گنبد و آجری و کم ارتفاع است .نمای داخل حرم در سال 1373 گچ کاری و تعمیر گردیده و کف آن سنگ کاری شده است .ضریح فلزی بقعه به ابعاد 5/1*5/1*5/2 متر در سال 1377 ساخته شده است . آخرین مرمت بقعه مزبور در سال 1380 انجام پذیرفته است .طرح جامع این بقعه که در فهرست آثار تاریخی به ثبت رسیده با همکاری سازمان میراث فرهنگی در دست تهیه است .


بقعه متبرکه امامزادگان عین الدین ،غین الدین و زین الدین (ع)


در فاصله 17 کیلومتری جنوب شهرستان ورامین در بخش جوار آباد و در شمال روستای علب آباد محیط ،بقعه متبرکه امامزادگان عین الدین، غین الدین و زین الدین(ع) از نوادگان امام موسی کاظم (ع) قرار دارد که بنایی قاجاری است و شامل سه بقعه خشتی متصل به هم جمعا به مساحت 282 متر مربع و دارای سه گنبد مدور کم ارتفاع با گردنی بلند در راستای یکدیگر با سه ورودی ساده است که بر بالای آنها نورگیرهایی تعبیه شده و اخیرا قسمتی از پشت بغلهای آن را آجر چینی و حفظ کرده اند .هر سه بقعه دارای ضریح چوبی فرسوده اند .این بقاع در فهرست سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده اند .


بقعه متبرکه امامزاده عون (ع)


امامزاده عون (ع) معروف به شصت تن دارای بقعه ای قدیمی در مجاورت روستای ((رستم آباد))ورامین است که در میان اراضی کشاورزی و در محوطه ای محصور قرار گرفته است .وجه تسمیه بقعه به ((شصت تن ))آن است که تعداد همراهان امامزاده 60 نفر بوده اند که همگی مورد تعقیب دشمنان قرار گرفته و به شهادت رسیده اند .اصل بنای بقعه قاجاری است و ایوانی ساده و حرمی به مساحت 80 متر مربع با گنبدی مدور از جنس خشت و گل دارد .


بقعه متبرکه امامزاده عبد الله (ع)


روستای ((داود آباد )) ورامین متبرک به وجود بقعه امامزاده عبد الله (ع) از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است .
بنای این بقعه دارای طرح مربع شکل و خشت و گلی است که در محوطه ای وسیع  قرار گرفته است.بر روی این بنا طاقنماهایی ایجاد کرده اند .گنبد مدور پلکانی آن به ارتفاع 4 متر دارای پوشش کاهگلی است .نمای داخلی گنبد از قسمت پایین هشت ضلعی و ارتفاع آن تا روی مرقد هشت متر است .کف حرم سنگ کاری شده و ضریح فلزی داخل آن در سال 1357 ساخته شده است . در سال 1380 آخرین مرمت و تعمیر بر روی بنای مزبور انجام گرفته است .این بقعه دارای شانزده رقبه موقوفه و همچنین امکانات رفاهی مناسب است .بقعه یاد شده با داشتن قدمتی از دوره قاجاریه در فهرست آثار میراث فرهنگی به ثبت رسیده است .


بقعه متبرکه امامزاده عبد الله (ع)


امامزاده عبد الله (ع) از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است . بقعه متبرکه ایشان در روستای عسگر آباد ،بخش جواد آباد و در 25 کیلومتری جنوب شهرستان ورامین واقع گردیده است که طبق اسناد ثبتی جزو منطقه بهنام وسط به شمار می رود .این بقعه مشتمل بر ساختمانی خشت و گلی با گنبدی مدور و پلکانی به ارتفاع 3 متر است .قدمت بنا طبق گزارش میراث فرهنگی به بیش از 700 سال می رسدو در سال 1381 با همکاری اداره اوقاف و امور خیریه ورامین مرمت گردیده است.این بقعه دارای موقوفاتی است که در دست احیاست ،و نیز قطعه زمینی به عنوان حسینیه در مجاورت آن وقف شده است .بقعه مزبور در فهرست آثار میراث فرهنگی به ثبت رسیده است .


بقعه متبرکه امامزاده عبد الله (ع)


امامزاده عبد الله (ع) فرزند امامزاده علی  (ع) و از نسل امام زین العابدین (ع) است . در ضلع شرقی مسجد جامع (722 ق) ورامین واقع شده است.بنای کوچک و خشت و گلی این بقعه به مساحت 40 متر مربع شامل گنبدی پلکانی (ویژه بقاع متبرکه ورامین)همراه با یک ورودی است که جدیدا احداث شده است .قدمت بقعه به دوره صفویه باز می گردد،که در سال 1377 ش تعمیر و مرمت شده است .نمای داخلی حرم گچ کاری شده و ضریح فلزی آن در سال 1366 نصب گردیده است. این بقعه در فهرست بناهای تاریخی_فرهنگی سازمان میراث فرهنگی درج گردیده است .


بقعه متبرکه امامزاده عبد الله (ع)


بقعه متبرکه امامزاده عبد الله (ع) در روستای باجک در 3 کیلومتری ورامین و در فاصله قریب به 500 متری بقعه امامزاده محسن (ع) در صحنی وسیع به مساحت 500 متر مربع واقع گردیده است. نمای بقعه با آجرهای جدید و بدون تزیین ساخته شده و دارای ایوان و گنبد است .گنبد مزبور در سال  1320 ش به همت فردی خیر احداث و در سال 1370 مرمت شده است .

 

بقعه متبرکه امامزاده عبد الله (ع)


بنای این امامزاده در مسیر جاده پیشوا و در شرق روستای غیاث آباد و نزدیکی روستای جلیل آباد قرار دارد و از موقعیـت بسیار عالی برخوردار است .آن حضرت از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است. بنای اصلی بقعه متعلق به دوره صفویه و در میان بنای جدید الاحداث (1371 ش) محصور است .حرم امامزاده شامل یک اتاق کوچک است که در ضلع جنوبی آن دو اتاق آینه کاری شده دیده می شود .گنبد بقعه آجری وبه صورت مخروطی و به ارتفاع 12 متر است .مرقد مطهر با ارتفاع 50 سانتیمتر مربع دارای ضریح جدید آلو مینیومی است.در حال حاضر مسجدی در ضلع شرقی امامزاده احداث شده و زائر سرای وسیعی در طبقه بالای آن قرار دارد. درضلع غربی مسجد ،حسینیه مردانه و در ضلع شرقی آن حسینیه زنانه احداث شده است .از دیگر مستحد ثات بقعه ،سقاخانه و فضای سبز است .حدود 15 هکتار زمین کشاورزی از موقوفات متعلق به امامزاده است . نام این بقعه در فهرست آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی قرار دارد .


بقعه متبرکه امامزاده علی (ع)


در میان دشت وسیع جنوب غربی روستای جعفر آباد جنگل در جنوب ورامین ،بقعه متبرکه امامزاده علی کیایی از نوادگان امام زین العابدین (ع) واقع شده است . گفته می شود آن حضرت جد بزرگوار امامزاده هادی (ع) مدفون در روستای جواد آباد _حصارقاضی_ است .وی جد ملوک ری نامیده شده و به خاطر داشتن قدرت و شوکت زیاد لقب ((کیایی)) را به خود اختصاص داده است . در کتاب ((خلاصه المقال)) آمده است :سید علی و سید احمد پس از مرگ پدر در زمان سلطنت فخر الدوله دیلمی و وزارت صاحب بن عباد به شهر ری و ورامین آمده اند .بقعه آن بزرگوار در صل به مساحت 50 متر مربع شامل بنایی آجری ،قدیمی و ساده بوده که به همت مسئولین اداره اوقاف و مردم منطقه به طرز آبرومندی مرمت و توسعه یافته است . گنبد بقعه آجری پلکانی مدور (کوتاه)و پوشش سیمانی دارد .بنای حرم به ثبت آثار تاریخی میراث فرهنگی رسیده است . این بقعه دارای امکانات رفاهی مناسب،و مورد احترام اهالی است و درب آن از صبح تا مغرب به روی زوار و مراجعه کنندگان باز است .


بقعه متبرکه امامزاده علی(ع)


در نزدیکی بقعه امامزاده سکینه بانو(س) در جنوب روستای خاوه ،بقعه تاریخی دیگری به نام امامزاده علی (ع) قرار دارد که بنای آن مشتمل بر ایوانی به مساحت 50 متر مربع و گنبدی آجری و صحنی است که اصل آن متعلق به دوره قاجاریه بوده است .بنای امامزاده به مساحت 100 متر مربع آجری و نمای داخلی آن گچ کاری شده است .ارتفاع گنبد آن از کف حرم حدود 70/12 متر است و درمیان حرم مرقد مطهر به ابعاد 70*1*5/2 قرار دارد که در سال 1378 ضریح جدیدی از فلز بر روی آن نصب گردیده است .این بقعه در فهرست آثار تاریخی_فرهنگی سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده است .


بقعه متبرکه علاء الدوله (ع)


برج آرامگاهی ((علاءالدوله)) به صورت یک بنای منفرد در شمال مسجد جامع در کنار میدان اصلی ورامین واقع شده است .((آندره گلدار))این برج را ((علاءالدوله ))نامیده است .از نظر تاریخی بر مبنای آنچه در کتیبه ذکر شده ((علاءالدوله )) در چهارم صفر 675 ق در زمان سلطنت ایلخان مغول در گذشت و تاریخ اتمام آرامگاه سال 688 مقارن اواخر سلطنت ارغون خان بوده است .چنان که از کتب انسان بر می آید نسب علاءالدوله به امام سجاد (ع)می رسد.گنبد این برج مخروطی شکل ،بر فراز شبستان مدور ساخته شده که از ویژگی گنبدهای دوره سلجوقی و ایلخانی است .بنا در قسمت خارج دارای 32 برجستگی است که درب جنوبی آن در اصل وجود نداشته است . بنای مقبره جزو آثار تاریخی ثبت گردیده است .


بقعه متبرکه امامزاده قاسم (ع)


امامزاده قاسم (ع) از نوادگان حضرت امام حسن مجتبی (ع) است. بقعه متبرکه ایشان مشتمل بر گنبد ،ایوان و صحن وسیعی است که در خیابان آزادگان ،روستای ((عمر آباد )) قرار گرفته است . بنای آجری این زیارتگاه در مساحتی بالغ بر 350 متر مربع از سال 1365 تا 1377 مورد بازسازی و اجرای فعالیتهای عمرانی قرار داشته و سبک تاریخی _ مذهبی در آن رعایت شده است .بنای مزبور دارای سه ورودی (ایوان) است.گنبد بقعه به شکل مدور،از جنس آجر به ارتفاع 5 متر ساخته شده و پوشش سیمانی دارد و در سال 1379 ساخته و نصب گردیده است .


بقعه متبرکه کوکب الدین (ع)


مقبره ((کوکب الدین)) معروف به ((المسجد الشریف )) در شمال خیابان شهدا واقع در قسمت غربی شهرستان ورامین قرار دارد و فاقد کاشیکاری و تزیینات است .گنبد بقعه آجری ،مدور بدون نماکاری است .سالهای قبل ،از سوی شازمان میراث فرهنگی مطالعات و بررسیهایی بر روی سر در مقبره انجام گرفته است .ساختمان بقعه شامل دو اتاق است و آرامگاه کوکب الدین در یکی از آنها واقع شده و در سال 1379 مرمت گردیده است .قدمت بنای این بقعه به دوره های صفویه و افشاریه باز می گردد و در فهرست آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده است .


بقعه متبرکه امامزادگان محروم و مظلوم (ع)


بقعه متبرکه امامزادگان محروم و مظلوم (ع) در روستای آب باریک _ بخش جواد آباد در فاصله 10 کیلومتری ورامین و در منطقه ای خشک در حاشیه کویر واقع گردیده است .بنای قدیمی بقعه به دلیل فرسودگی نیاز به تعمیر اساسی دارد. اسکلت بنا از خشت و گل ساخته شده و گنبد مدور آن از کف حرم 5 متر ارتفاع دارد . داخل حرم گچکاری و رنگ آمیزی شده و مرقد امامزاده به ابعاد 80*70/1*2 متر مربع فاقد ضریح است .


بقعه متبرکه امامزاده محسن (ع)


بعقه  امامزاده محسن (ع) در نزدیکی روستای باجک در 10 کیلومتری بخش مرکزی ورامین و در میان زمینهای کشاورزی قرار گرفته است . بنای قدیمی بقعه که با مساحت 72 متر مربع خشت و گلی بوده ،در سال 1380 نوسازی شده و توسعه یافته است .گنبد بقعه به شکل پلکانی و مخروطی است و ارتفاع آن از بیرون حدود 5 متر می باشد .داخل حرم گچ کاری شده و مرقد امامزاده به ابعاد 1*20*2 متر در میان حرم قرار گرفته و فاقد ضریح است .اطراف حرم را بیو تات و نماز خانه فرا گرفته و صندوق نذور فلزی برای کمک به عمران و آبادی بقعه نصب گردیده است .


بقعه متبرکه امامزاده محمد (ع)


محمد شریف رازی می نویسد :امامزاده محمد مکنی به ابوزیه فرزند احمد الزاهه ...فرزند محمد الحنیفه فرزند علی بن ابی طالب (ع) است که با هشت واسطه به حضرت امیرالمومنین(ع) می رسد.برخی نسب امامزاده را به امام حسن مجتبی (ع) می رسانند که مستند نمی باشد .بقعه آن بزرگوار در جنوب غربی روستای ایجدان (ایجدون ) در فاصله هشت کیلومتری جنوب غربی ورامین در محوطه ای محصور قرار گرفته و از بیرون دارای طرح هشت ضلعی است.ورودی اصلی بنا در ایوان بزرگ سمت شرق قرار دارد که در جرزهای طرفین آن دو طاقنمای دو طبقه ای ایجاد کرده اند که دارای قوسی گهواره ای است .قسمت جلوی ایوان با کاشیکاری معرق زیبا پوشیده شده و گنبد فیروزه فام بقعه از نوع دوپوش و دارای ساقه بلند است و سر تا سر بدنه آن با کاشیهای معرق زیبایی با اشکال هندسی زینت داده شده است . در بالای مدخل بنا کتیبه ای از کاشی به خط نستعلیق موجود است که بر آن سوره مبارکه علق نقش بسته و نام پادشاه وقت ناصر الدین شاه بر آن نوشته شده است . در کتیبه دیگر ایوان نیز نام امین السلطان میرزا علی اصغر خان (وزیر مالیه )و تاریخ 1303 ق (سال احداث بنا )به چشم می خورد .نمای داخل گنبد به صورت گچبری تزیینی مرکب از چند بوته گلی است که درون یک چار چوب مورب قرار گرفته و بسیار زیباست نمای داخلی حرم نیز سفید کاری شده است .این بنا که اصل آن متعلق به دوره زندیه است،با شماره 1723 جزو آثار ملی به ثبت رسیده است .از امکانات این بقعه می توان به حسینیه ای به مساحت 140 متر مربع و 14 باب زائر سرا که جهت رفاه حال زائرین ایجاد گردیده است اشاره نمود.


بقعه متبرکه امامزاده هادی (ع)


این بقعه متبرکه در میان دو روستای ((جواد آباد ))و ((حصار قاضی)) ورامین واقع گردیده و محیط وسیع اطراف آن درختکاری شده و فضای سبز مفرح وقابل توجهی به وجود آورده است .در تاریخ ورامین آمده است که امامزاده علی الهادی فرزند زید ابو الحسن و از نوادگان امام زین العابدین (ع) است  که از نظر مادی ومعنوی فاضل و کامل بوده و در ری دارای منصب ریاست و قضاوت بوده و قریه حصار قاضی از آثار ایشان است.بنای خشتی و آجری بقعه ،شامل چهار گنبد است که بزرگترین آنها مخروطی و پلکانی به ارتفاع 4 متر است و سه گنبد دیگر به صورت ضربی و کوچکتر هستند .در کنار مقبره امامزاده اتاق کوچکی است که مزار زبیده خاتون مادر سید علی الهادی (ع) و سکینه خاتون زوجه او در آن قرار دارد .نمای داخلی حرم گچ کاری است و در میان آن ضریح امامزاده قرار گرفته است .بقعه دارای یک حلقه چاه موقوفه است که قسمتی از عواید آن صرف امامزاد ه می گردد و متن وقفنامه آن بر کاشیهای حرم نوشته شده است .بقعه مزبور جزو آثار تاریخی نیز به ثبت رسیده است .

 


 


لیست کل یادداشت های این وبلاگ